Pokud jde o vzdělání dětí, všichni se vždy shodnou na tom, že jde o naprosto zásadní věc, která ovlivní, jaký život dítě v budoucnosti povede. Mnoho lidí tak hledá odpověď na otázku, jak svým dětem zajistit to nejlepší možné vzdělání. Ale neměli bychom se raději ptát na to, jak svým dětem zajistit takové vzdělání, aby byly šťastné?
Jestliže začnete s rodiči hovořit na téma vzdělání jejich dětí, mnozí vám sdělí, že pro svého potomka hledají takovou školu, která mu zajistí skvělou jazykovou výbavu, finanční a počítačovou gramotnost, rozvine jeho logické myšlení, a ještě navíc se postará o to, aby jejich dítě bylo ve skvělé fyzické kondici. Takže hledání dokonalého vzdělávacího zařízení většinou následuje ještě hledání volnočasových kroužků, do kterých je ideální dítě také přihlásit.
Mnoho rodičů si zjevně myslí, že čím více dovedností si jejich dítě osvojí, tím šťastnější v budoucnu bude.
Ale neměli bychom se spíše ptát na to, co naše dítě baví, a jaké jsou jeho přirozené vlohy? Přirozené nadání dítěte je jistě vhodné rozvíjet, ale to ostatní můžeme klidně nechat plavat. Samozřejmě v tom smyslu, že se budeme snažit, aby náš potomek získal běžně dostupné všestranné vzdělání ve smyslu, které české školství nabízí, alespoň to základní. Nicméně nikde není psáno, že je nezbytné, aby mělo dítě ze všech předmětů samé jedničky.
Každý jsme jiný a každý máme nadání pro něco jiného. Něco nás baví více a něco méně, něco nám jde lépe a něco hůře. Takže se vyplatí rozvíjet to, co nás baví a co se nám daří a nemá smysl příliš tlačit na pilu v oblastech, které jsou nám na hony vzdálené. A pokud tuto základní myšlenku pochopíme, tak vzdělání našich dětí povede skutečně k jejich budoucímu štěstí.
Nemá cenu naše děti tlačit do něčeho, co je jim cizí. Z prakticky založeného člověka matematického génia neuděláte, a funguje to i naopak. To skutečně důležité je, aby si každý z nás ve svém životě našel to, co ho bude bavit natolik, aby se tomu posléze mohl s chutí a láskou věnovat. A to ostatní může klidně přenechat jiným.